Il corso prende in esame le caratteristiche ipertestuali, ipermodali e ipersemiotiche delle pratiche discorsive digitali con prospettiva semiotico-linguistica. Tale analisi è integrata da una panoramica sulla connotazione culturale dei media digitali che sembra influire sulla struttura stessa dei testi di nuova generazione.
Primary Readings/Core Readings
+
One Set of Secondary Readings
Obiettivi Formativi
Il corso fornisce strumenti culturali, linguistici e semiotici per decodificare il linguaggio del web.
Prerequisiti
Test B2 level (Common European Framework of Reference for Languages)
Metodi Didattici
Lezioni frontali e interazione con gli studenti mirano a sviluppare le capacità di analisi linguistica e metalinguistica di documenti specialistici.
Altre Informazioni
Ai non frequentanti si consiglia vivamente anche la lettura di:
Moschini Ilaria, “Il Grande Cerchio”. Un viaggio nell’immaginario americano, Firenze, Le Lettere, 2007.
Sindoni Maria Grazia (2011), Systemic Functional Grammar and Multimodal Studies. An Introduction with Text Analysis, Como-Pavia, capp. 1-2.
(Entrambi i volumi sopra elencati sono disponibili nella sezione libri di testo della Biblioteca di Scienze Sociali).
Modalità di verifica apprendimento
E’ previsto un unico esame finale in lingua inglese.
Programma del corso
Primary Readings/Core Readings
1. J. Bezemer, G. Kress. 2008. Writing in Multimodal Texts: A Social Semiotic Account of Designs for Learning. Written Communication, 25, pp. 166–195.
2. J. Bezemer. C. Jewitt. 2010. Multimodal Analysis: Key Issues. In L. Litosseliti (ed.), Research Methods in Linguistics, London & New York: Continuum, pp. 180–197.
3. G. Kress, T. van Leeuwen, 2006 [1996]. Reading Images. The Grammar of Visual Design, Routledge: London & New York, Introduction + Chapter 6.
(Il volume è disponibile presso la Biblioteca di Scienze Sociali).
4. J. Lemke. 2002. Travels in Hypermodality. Visual Communication, 1(3), pp. 299-325. (Visual Communication è tra i periodici elettronici della Biblioteca di Scienze Sociali).
5. I. Moschini, 2014. Critical Multimodal Analysis of Digital Discourse: Preliminary Remarks. LEA- Lingue e Letterature d’Oriente e d’Occidente, 3, pp. 1. 197-201. http://www.fupress.net/index.php/bsfm-lea/article/view/15192
6. I. Moschini. 2013. Liberty Icons: Linguistic and Multimodal Notes on the Cultural Roots of Digital Technologies. LEA – Lingue e Letterature d’Oriente e d’Occidente, 2, pp. 537-552. http://www.fupress.net/index.php/bsfm-lea/article/view/13844
Secondary Readings/ Workshop Readings
Workshop: A multimodal analysis of webtexts: The case of blogs (Elisabetta Adami)
1) E. Adami. (forthcoming). What’s in a click: A social semiotic framework for the multimodal analysis of website Interactivity. Visual Communication.
2) E. Adami. (forthcoming). Aesthetics in digital texts, beyond writing: A social semiotic multimodal framework, in Arlene Archer and Esther Breuer (eds.) Multimodality in Writing. The state of the art in theory, methodology and pedagogy, Leiden: Brill.
Workshop: From postmodern TV Series to UGCs: A multimodal analysis (Ilaria Moschini)
1) I. Moschini. 2011. Music and series: the verbalizing role of soundtrack lyrics from contemporary TV series to user-generated narrations. Visual Communication, 10(2), pp. 193-208;
2) I. Moschini. 2014. “You should’ve seen Luke!” or the multimodal encoding/decoding of the language of postmodern ‘webridized’ TV series”, in E. Adami, R. Facchinetti and G. Kress (eds), Text & Talk, Special issue: Multimodality, Meaning Making and the Issue of “Text”, 34 (3), pp. 283-305.
Workshop: Writing for the Web: A multimodal approach (Sandra Petroni)
1) S. Petroni. 2011. Entropy in web communication, in S. Petroni, Language in the Multimodal Web Domain, Aracne-Legas, Rome-Toronto, pp. 57-72.
2) S. Petroni, 2011. The Compensatory properties of web communication, in S. Petroni, Language in the Multimodal Web Domain, Aracne-Legas, Rome-Toronto, pp. 73- 92.
Workshop: Multimodal perspectives in video-based interactions (Maria Grazia Sindoni)
1) M.G. Sindoni. 2012. Mode-switching. How oral and written modes alternate in videochats. In M. Cambria, C. Arizzi, F. Coccetta (eds.), Web Genres and Web Tools. With Contribution from the Living Knowledge Project, Como – Pavia: Ibis, pp. 141-158.
2) M. G. Sindoni. 2014. Through the looking glass. A socio-semiotic and linguistic perspective on the study of videochat. in E. Adami, R. Facchinetti and G. Kress (eds), Text & Talk, Special issue: Multimodality, Meaning Making and the Issue of “Text”, 34(3), pp. 325-347.