The course aims at providing the main conceptual and methodological tools for the analysis and interpretation of the sociological phenomena characterizing modern and contemporary societies.
Course Content - Last names J-Z
The course aims at providing the main conceptual and methodological tools for the analysis and interpretation of the sociological phenomena characterizing modern and contemporary societies.
M. Ambrosini, L. Sciolla, Sociologia, Milano, Mondadori, 2015
Giovannini P. (a cura di), Teorie sociologiche alla prova, Firenze University Press, Introduzione, cap. 1 "Comunità e società: una dicotomia non dicotomica", cap. 5 "Conflitto e integrazione sociale: il caso della guerra fredda", cap. 6 "Fare e usare il tempo"
[i singoli capitoli sono acquistabili on line sulla piattaforma Torrossa: http://store.torrossa.it/pages/ipplatform/itemDetails.faces]
S. Becucci, F. Carchedi, Mafie straniere in Italia. Come operano, come si contrastano, Franco Angeli, Milano, 2016 (pp. 11 - 144)
Più un testo a scelta tra i seguenti:
• Bauman Z., Voglia di comunità, Bari, Laterza, 2007.
• Beck, U. , Che cos'è la globalizzazione-Rischi e prospettive della società planetaria, Roma, Carocci, 1999.
• Bendix R., Lavoro e autorità nell'industria, Etas Kompas,1973
• Boudon R., Il senso dei valori, Bologna, il Mulino, 2000
• Castells M. La nascita della società in rete, Egea, 2008
• Coser L. Le funzioni del conflitto sociale, Milano, Feltrinelli, 1967
• Dahrendorf R., Il conflitto sociale nella modernità, Roma-Bari, Laterza, 1989
• Elias N., Strategie dell'esclusione, Bologna, il Mulino, 2004
• Giddens, A. Le conseguenze della modernità, Bologna, il Mulino, 1994
• Goffman E., Stigma. L’identità negata, Verona, Ombre Corte, 2003
• Hirschmann A., Felicità privata e felicità pubblica, Bologna, il Mulino, 2003
• Mills Ch. W., L'immaginazione sociologica, Milano, il Saggiatore, 1959
• Riesman, D. La folla solitaria, Bologna, Il Mulino, 1999.
• Sennett, R. L'uomo flessibile, Milano, Feltrinelli, 2000.
• Simmel G., Le metropoli e la vita dello spirito, Armando, 2000 + Simmel G., Sull'intimità, Armando 1998+ Simmel G., La socievolezza, Armando, 1997
• T.H. Marshall Cittadinanza e classe sociale, Bari, Laterza, 2002
• Thomas W.I., Gli immigrati e l’America, , Roma. Donzelli, 1997
• Veblen Th., La teoria della classe agiata, Torino, Einaudi, 2007
• Weber M., Il lavoro intellettuale come professione, Torino, Einaudi, 2001
• Weber M., L'etica protestante e lo spirito del capitalismo, BUR, Rizzoli, 2009
• Wirth L., Il ghetto, Res Gestae, 2014 (o anche Milano, Ed. di comunità)
M. Ambrosini, L. Sciolla, Sociologia, Milano, Mondadori, 2015
Giovannini P. (a cura di), Teorie sociologiche alla prova, Firenze University Press, Introduzione, cap. 1 "Comunità e società: una dicotomia non dicotomica", cap. 5 "Conflitto e integrazione sociale: il caso della guerra fredda", cap. 6 "Fare e usare il tempo"
[i singoli capitoli sono acquistabili on line sulla piattaforma Torrossa: http://store.torrossa.it/pages/ipplatform/itemDetails.faces]
S. Becucci, F. Carchedi, Mafie straniere in Italia. Come operano, come si contrastano, Franco Angeli, Milano, 2016 (pp. 11 - 144)
Più un testo a scelta tra i seguenti:
• Bauman Z., Voglia di comunità, Bari, Laterza, 2007.
• Beck, U. , Che cos'è la globalizzazione-Rischi e prospettive della società planetaria, Roma, Carocci, 1999.
• Bendix R., Lavoro e autorità nell'industria, Etas Kompas,1973
• Boudon R., Il senso dei valori, Bologna, il Mulino, 2000
• Castells M. La nascita della società in rete, Egea, 2008
• Coser L. Le funzioni del conflitto sociale, Milano, Feltrinelli, 1967
• Dahrendorf R., Il conflitto sociale nella modernità, Roma-Bari, Laterza, 1989
• Elias N., Strategie dell'esclusione, Bologna, il Mulino, 2004
• Giddens, A. Le conseguenze della modernità, Bologna, il Mulino, 1994
• Goffman E., Stigma. L’identità negata, Verona, Ombre Corte, 2003
• Hirschmann A., Felicità privata e felicità pubblica, Bologna, il Mulino, 2003
• Mills Ch. W., L'immaginazione sociologica, Milano, il Saggiatore, 1959
• Riesman, D. La folla solitaria, Bologna, Il Mulino, 1999.
• Sennett, R. L'uomo flessibile, Milano, Feltrinelli, 2000.
• Simmel G., Le metropoli e la vita dello spirito, Armando, 2000 + Simmel G., Sull'intimità, Armando 1998+ Simmel G., La socievolezza, Armando, 1997
• T.H. Marshall Cittadinanza e classe sociale, Bari, Laterza, 2002
• Thomas W.I., Gli immigrati e l’America, , Roma. Donzelli, 1997
• Veblen Th., La teoria della classe agiata, Torino, Einaudi, 2007
• Weber M., Il lavoro intellettuale come professione, Torino, Einaudi, 2001
• Weber M., L'etica protestante e lo spirito del capitalismo, BUR, Rizzoli, 2009
• Wirth L., Il ghetto, Res Gestae, 2014 (o anche Milano, Ed. di comunità)
Learning Objectives - Last names A-I
Students will be able to define the basic concepts and theoretical approaches of sociological analysis as well as methodological tools of analysis.
At the end of the course students will be able to use sociological terminology and apply sociological categories to social phenomena as well as using the basic principles of methods and techniques of empirical research.
Learning Objectives - Last names J-Z
Students will be able to define the basic concepts and theoretical approaches of sociological analysis as well as methodological tools of analysis.
At the end of the course students will be able to use sociological terminology and apply sociological categories to social phenomena as well as using the basic principles of methods and techniques of empirical research.
Prerequisites - Last names A-I
Students are suggested to have a good knowledge of the Italian language, for foreign students B1 level.
Prerequisites - Last names J-Z
Students are suggested to have a good knowledge of the Italian language, for foreign students B1 level.
Teaching Methods - Last names A-I
Lectures, seminars, workshops, exercises by moodle (unifi E-learning), films, meetimg with guest teachers.
Teaching Methods - Last names J-Z
Lectures, seminars, workshops, exercises by moodle (unifi E-learning), films, meetimg with guest teachers.
Further information - Last names A-I
Some guest teachers will tackle some of the most important topics of the course.
A class web site will be available.
Further information - Last names J-Z
Some guest teachers will tackle some of the most important topics of the course.
A class web site will be available.
Type of Assessment - Last names A-I
Through a written exam, with open questions, will be evaluated both the acquisition of the main analytical categories of sociology that the ability to use them for reading social phenomena that characterize contemporary societies as well as the level of acquisition of sociological specific terminology. The exam of midterm in only for students atteding the course.
Type of Assessment - Last names J-Z
Through a written exam, with open questions, will be evaluated both the acquisition of the main analytical categories of sociology that the ability to use them for reading social phenomena that characterize contemporary societies as well as the level of acquisition of sociological specific terminology. The exam of midterm in only for students atteding the course.
Course program - Last names A-I
Introduction to sociological theory and its definition in relation to other social sciences.
The main paradigms for interpretating modern and contemporary societies. The social research and its tools.
Forms of interactions (relations, groups and organizations; community and society).
The culture (time).
Differentiation, unequality and conflict (stratification, social classes and global inequalities, migrations, gender).
Social reproduction (Families and socialization processes, deviance).
Economy and society (work, production, media and consume).
Social change.
Course program - Last names J-Z
Introduction to sociological theory and its definition in relation to other social sciences.
The main paradigms for interpretating modern and contemporary societies. The social research and its tools.
Forms of interactions (relations, groups and organizations; community and society).
The culture (time).
Differentiation, unequality and conflict (stratification, social classes and global inequalities, migrations, gender).
Social reproduction (Families and socialization processes, deviance).
Economy and society (work, production, media and consume).
Social change.