Course teached as: B029090 - METODOLOGIA DELLE SCIENZE SOCIALI 3-years First Cycle Degree (DM 270/04) in POLITICAL SCIENCES Curriculum SOCIOLOGIA
Teaching Language
Italian
Course Content
The course aims to provide the basic tools of the methodology of social sciences: starting from the epistemological and methodological bases of the approaches to standard and non-standard research up to the technical and operative characteristics of some tools for gathering and analyzing information. The aim is to train the critical abilities and skills needed to devise a research design and effectively conduct research, to understand how scientific knowledge is built.
For students attending the course – BA in Scienze Politiche, 6 cfu:
- Enrica Amaturo (2012) Metodologia della ricerca sociale, Utet Università. No chapter 11.
- Essays or other materials presented and discussed during the lectures
For students attending the course - BA in Sviluppo Economico, cooperazione internazionale, socio-sanitaria e gestione dei conflitti, 6 cfu:
- Enrica Amaturo (2012) Metodologia della ricerca sociale, Utet Università. No the chapters number 9 and 11.
- Annalisa Frisina (2013) Ricerca visuale e trasformazioni socio-culturali", Utet Università. Only the chapters 1 and 2.
- Essays or other materials presented and discussed during the lectures
For students attending the course – BA in Scienze Politiche, 9 cfu:
- Enrica Amaturo (2012) Metodologia della ricerca sociale, Utet Università. No chapter 11.
- Alberto Marradi (1995) L’analisi monovariata, Milano, Franco Angeli.
- Annalisa Frisina (2013) Ricerca visuale e trasformazioni socio-culturali, Utet Università. Only the chapters 1 and 2.
- Essays or other materials presented and discussed during the lectures
For students not attending the course: BA in Scienze Politiche, 6 cfu
- Enrica Amaturo (2012) Metodologia della ricerca sociale, Utet. No the chapters number 9 and 11.
- A book to be chosen from the following list:
Jahoda, Marie, Lazarsfeld, Paul F., Zeisel, Hans (1986) I disoccupati di Marienthal, Roma: Edizioni Lavoro.
Whyte, William Foote (2011) Street corner society : uno slum italo-americano, Bologna: Il Mulino.
Mead, Margaret (2007) L'adolescenza in Samoa, Firenze: Giunti.
Schonberg, Jeff, Bourgois, Philippe (2011) Reietti e fuorilegge. Antropologia della violenza nella metropoli americana, Roma: Deriveapprodi.
Vianello, Francesca Alice (2009) Migrando sole. Legami transnazionali tra Ucraina e Italia, Milano: Franco Angeli.
Ventimiglia, Carmine (1996) Paternità in controluce. Padri raccontati, che si raccontano, Milano: Franco Angeli.
Donath, Orna (2017) Pentirsi di essere madri. Storie di donne che tornerebbero indietro. Sociologia di un tabù, Torino: Bollati Boringhieri.
Durkheim, Emile (1969) Il suicidio; L'educazione morale , Torino: Utet (solo il saggio sul suicidio).
Katz, Elihu e Lazarsfeld, Paul f. (1968) L'influenza personale nelle comunicazioni di massa, Torino: Edizioni ERI.
Istat (2014) Avere figli in Italia negli anni 2000. Approfondimenti dalle indagini campionarie sulle nascite e sulle madri - Scaricabile all'indirizzo: http://www.istat.it/it/files/2015/02/Avere_Figli.pdf
Cartocci, Roberto (2007) Mappe del tesoro. Atlante del capitale sociale in Italia, Bologna: Il Mulino.
Cartocci, Roberto (2011) Geografia dell'Italia cattolica, Bologna, Il Mulino.
For students not attending the course: BA in Sviluppo Economico, cooperazione internazionale, socio-sanitaria e gestione dei conflitti, 6 cfu:
- Enrica Amaturo (2012) Metodologia della ricerca sociale, Utet Università. No the chapters number 9 and 11.
- Annalisa Frisina (2013) Ricerca visuale e trasformazioni socio-culturali", Utet Università. Only the chapters number 1 and 2.
- A book to be chosen from the following list:
Jahoda, Marie, Lazarsfeld, Paul F., Zeisel, Hans (1986) I disoccupati di Marienthal, Roma: Edizioni Lavoro.
Whyte, William Foote (2011) Street corner society : uno slum italo-americano, Bologna: Il Mulino.
Mead, Margaret (2007) L'adolescenza in Samoa, Firenze: Giunti.
Schonberg, Jeff, Bourgois, Philippe (2011) Reietti e fuorilegge. Antropologia della violenza nella metropoli americana, Roma: Deriveapprodi.
Vianello, Francesca Alice (2009) Migrando sole. Legami transnazionali tra Ucraina e Italia, Milano: Franco Angeli.
Ventimiglia, Carmine (1996) Paternità in controluce. Padri raccontati, che si raccontano, Milano: Franco Angeli.
Donath, Orna (2017) Pentirsi di essere madri. Storie di donne che tornerebbero indietro. Sociologia di un tabù, Torino: Bollati Boringhieri.
Durkheim, Emile (1969) Il suicidio; L'educazione morale , Torino: Utet (solo il saggio sul suicidio).
Katz, Elihu e Lazarsfeld, Paul f. (1968) L'influenza personale nelle comunicazioni di massa, Torino: Edizioni ERI.
Istat (2014) Avere figli in Italia negli anni 2000. Approfondimenti dalle indagini campionarie sulle nascite e sulle madri - Scaricabile all'indirizzo: http://www.istat.it/it/files/2015/02/Avere_Figli.pdf
Cartocci, Roberto (2007) Mappe del tesoro. Atlante del capitale sociale in Italia, Bologna: Il Mulino.
Cartocci, Roberto (2011) Geografia dell'Italia cattolica, Bologna, Il Mulino.
For students not attending the course: BA in Scienze Politiche 9 cfu:
- Enrica Amaturo (2012) Metodologia della ricerca sociale, Utet. No the chapters number 9 and 11.
- Alberto Marradi (1995) L’analisi monovariata, Milano, Franco Angeli.
- Annalisa Frisina (2013) Ricerca visuale e trasformazioni socio-culturali, Utet Università. Only the chapters number 1 and 2.
- A book to be chosen from the following list:
Jahoda, Marie, Lazarsfeld, Paul F., Zeisel, Hans (1986) I disoccupati di Marienthal, Roma: Edizioni Lavoro.
Whyte, William Foote (2011) Street corner society : uno slum italo-americano, Bologna: Il Mulino.
Mead, Margaret (2007) L'adolescenza in Samoa, Firenze: Giunti.
Schonberg, Jeff, Bourgois, Philippe (2011) Reietti e fuorilegge. Antropologia della violenza nella metropoli americana, Roma: Deriveapprodi.
Vianello, Francesca Alice (2009) Migrando sole. Legami transnazionali tra Ucraina e Italia, Milano: Franco Angeli.
Ventimiglia, Carmine (1996) Paternità in controluce. Padri raccontati, che si raccontano, Milano: Franco Angeli.
Donath, Orna (2017) Pentirsi di essere madri. Storie di donne che tornerebbero indietro. Sociologia di un tabù, Torino: Bollati Boringhieri.
Durkheim, Emile (1969) Il suicidio; L'educazione morale , Torino: Utet (solo il saggio sul suicidio).
Katz, Elihu e Lazarsfeld, Paul f. (1968) L'influenza personale nelle comunicazioni di massa, Torino: Edizioni ERI.
Istat (2014) Avere figli in Italia negli anni 2000. Approfondimenti dalle indagini campionarie sulle nascite e sulle madri - Scaricabile all'indirizzo: http://www.istat.it/it/files/2015/02/Avere_Figli.pdf
Cartocci, Roberto (2007) Mappe del tesoro. Atlante del capitale sociale in Italia, Bologna: Il Mulino.
Cartocci, Roberto (2011) Geografia dell'Italia cattolica, Bologna, Il Mulino.
Learning Objectives
Development of knowledge of the concepts and basic categories of the theoretical and epistemological approaches of social sciences, as well as of the main empirical techniques. Development of critical analysis skills of the topics and of logical reasoning, methodological and technical skills to effectively conduct social research.
Prerequisites
None
Teaching Methods
Lectures, seminars and classroom exercises. Student participation is encouraged. There will be presentations of empirical researches by guests.
Use of the moodle platform.
Lessons will be held in the classroom or electronically, according to the University provisions relating to the security measures envisaged for COVID-19
Type of Assessment
Written exam with three open-ended questions for the course of 6 credits (duration 2 hours) and with four open-ended questions for the course of 9 credits (duration 2 hours and a half). The final exam aims to ascertain the acquisition of knowledge and the ability to critically analyze the epistemological and methodological problems posed by social research.
Course program
The first part of the course is devoted to the presentation of the fundamental concepts of the methodology of social research (method – in the epistemological debate - techniques, concepts, statements) and of the methodological problems of empirical social research, considering the perspective of the two most important investigation strategies: quantitative and qualitative. The second part focuses on some of the research techniques as the interview with questionnaire (and the survey research), the in-depth interview and the participant observation.
The third part of the course focuses on data analysis especially on single-variable analysis and on visual research: research with images and on images.